perjantaina, heinäkuuta 7

Till Stockholm

Olen elänyt jo jonkin aikaa Formositan loisena. Heräsin puolen päivän aikaan, ruokin kissat ja tiskasin, lopun päivää vain lekottelin. Yhtenä päivänä kävin asunnoltani hakemassa vähän tavaroita. Päästyäni Formositan asunnolle kaivoin laukustani xanorit, heitin niitä naamariini, ja vedin loput vodkastani ja nukahdin.

Heräsin kaameaan meteliin, Formosita oli kutsunut paikalle kaverinsa ja he läiskivät avokämmenellä kasvojani. "Mitä vittua?" Karjaisin. "Sä et heräänny millään ja mä soitin Belluksen paikalle, mikä sulla on?" Hän sanoi hätääntyneenä. "Ei mitään, mulle tulee näitä kohtauksia joskus, eräänlainen narkolepsia vaan. Nou hätä." Vastasin nousten istumaan, en uskaltanut nousta seisomaan, sillä tiesin etten pysyisi pystyssä. Bellus huomasi tyhjän xanor levyn pöydällä. "Hei, se on vetäny pillereitä ja viinaa." Hän sanoi, Formosita otti levyn, käänteli sitä hetken kädessään, hänen naamansa punehtui. "Vittu!" Hän kirosi. Hän käski Bellusta poistumaan ja Belluksen lähdettyä Formosita ajoi minut pihalle, mikä ei ollut yllätys, tiesin hänen entisen poikaystävänsä olleen narkkari joka tyhjensi hänen kämppänsä. Keräsin kamani kassiin ja häivyin. Formosita ja neljän seinän sisällä olo olivatkin alkaneet kyllästyttää minua. Siinä mielenhäiriössä raahauduin luennolle ja kuin minulle vittuillakseen oli kohtalo tuonut eteeni luennon, jossa puhuttiin Valitun kansan synnissä elämisestä. Nukahdin lähes heti alkuhöpinöiden jälkeen, luennoitsija oli tuota itsekseen mumisevaa tyyppiä joka vähän väliä eksyy aiheesta ja välillä hyppää aivan toiseen aiheeseen palaten hetken päästä asiaan jonka oli jo kerran selittänyt. Herättyäni torkahduksesta minua kusetti, nousin hiljaa ylös ja poistuin. Jossain vaiheessa he huomaisivat ja poistaisivat minut opiskelijalistoilta.

Ulkona tapasin Caedon joka oli lähdössä Tukholmaan, päätin lähteä hänen mukaansa. Nostin kaikki rahani, joita ei kovinkaan paljon ollut, soitin äidilleni olevani jonkin aikaa poissa ja pyysin häntä maksamaan vuokrani yms. juoksevat kulut. Laivaterminaalissa kävelin autokannen kautta sisään ja ihmetyksekseni kukaan ei kysynyt lippuja missään vaiheessa. Menimme Caedon hyttiin odottelemaan, että baarit aukeavat.

Baarien auettua me keskityimme ryyppäämiseen, välillä Caedo kävi varastamassa tax-free puodista pari viinapulloa, minä ostin kartsan tupakkaa. Aluksi istuimme pubityyppisessä ravintolassa, jossa esiintyi englantilainen kaveri joka soitti Beatlesin biisejä, Caedo meni kaverin luo juttelemaan ja hetken päästä kaveri ilmoitti, että oli Caedon vuoro esiintyä. Englantilaisen säestäessä kitaralla Caedo lauloi aluksi Beatlesin Hey Juden, sitten hän meni koskettimien ääreen ja pienen sähläyksen jälkeen he saivat sen soimaan ja hän esitti oman biisinsä, jonka melankolinen erotarina iski porukkaan. Mietin, että jonkun pitäisi toimia Caedon managerina, hankkia hänelle levydiili, sillä tiesin että hänellä on liuta hyviä biisejä varastossa. Biisin aikana kiersin porukkaa ja kerjäsin rahaa. Useimmat antoivat kolikoita, mutta muutamat heltyivät antamaan seteleitäkin. Caedo palasi pöytäämme ja samassa muutama tyttö tunki väkisin istumaan kanssamme, Caedo oli komea poika ja rokkari, voisiko nuori nainen enempää vaatia mieheltä? Caedo ei pannut saamaansa huomiota pahakseen, vaan käytti sitä häikäilemättä hyväkseen ostattamalla itselleen lisää viinaa, josta minäkin sain osani. Yksi naisista istui syliini, ja vaikka hän kiinnitti huomionsa Caedoon en pannut sitä pahakseni, sillä pöydässä olevista naisista ainoana hän jutteli myöskin minun kanssani. Hetken päästä Caedo häipyi kahden tytön kanssa käymään jossain, oletettavasti hytissään, koska hän ei halunnut minua mukaan. Sylissäni istuvaa lukuunottamatta muut häipyivät paikalta, sylissäni istuva nousi ylös, haki baarista kaksi olutta ja tarjosi toisen minulle. "Tuo potra Kaparin poika, näki neien ravintolassa, sydän rinnassa sykähti: Liet minulle mielitietty?" Lausuin hänelle kiitokseksi. "Ootsä runoilija?" Hän kysyi. "Mieleni minun tekevi myöntävästi vastata, mutta loitsu jonka lausuin oli kylläkin silkkaa Leinoa, Eino Leinoa.Tosin ton biisin, jonka Caedo lauloi, sanat kirjoitin minä." Valehtelin sujuvasti, olin kirjoittanut vain osan toisesta säkeistöstä. "Ai, lausuisit sä runojas mulle?" Hän sanoi kinnostuneena. "No emmä nyt muista yhtään, mutta odotas hetki niin mä kirjoitan sulle runon. Onks sulla kynää?" Kysyin, otin huikan oluesta ja otin vastaan tarjotun kynän. Mietin hetken ja kirjoitin karaokelapun taakse mitä mieleeni tuli:

Istuit syliini,
aristokraattinen niskasi
houkutteli suutelemaan,
mutten tohtinut
Voisinpa hiustesi kuunkehrään
upottaa kasvoni,
suudella estottomasti
heleää ihoasi.

Lausuin runon juuri parahiksi ennen kuin karaoke alkoi, ja annoin lapun hänelle. Hän katsoi hetken minua ja purskahti nauruun. "Hei, ota huomioon, että mä oon kännissä ku ankka." Sanoin tuohtuneena hänen naurustaan, olin yrittänyt parhaani. "Ei, emmä sitä, runo on ihan ok, mä vaan aattelin et sä vaan brassailet ja kirjoitat mulle jonkin Leinon runon." Hän sanoi ja kertoi lukevansa kirjallisuutta, miksiköhän tapaan vain akateemisia naisia? Caedo palasi mukanaan toinen tytöistä jonka kanssa hän oli lähtenyt, lähdimme hänen kanssaan käymään kusella, ja kerroin koko tarinan hänelle. Hän nauroi ja sanoi: "Sustahan kehittyy oikein naistenmies, mä en ainakaan keksi parempaa tapaa iskeä muijia ku kirjoittaa niille rakkausruno. Tai no jo, ehkä jos kirjottaa sille biisin, mut se ei onnistu raflan pöydässä." Latasimme piippuni Caedon taskustaan löytämällä kamalla ja laitoin sen taskuuni, menimme yläkannelle ja polttelimme piipullisen. Alas mennessämme aistini alkoivat seota, mutten välittänyt siitä. Palasimme baariin, jossa tytöt vielä odottelivat meitä. Painuimme yökerhoon, jonka nurkassa kuhertelimme. Lopulta runotyttöni otti ja vei minut hyttiinsä pikapanolle, josta kaiketi suoriuduin, olin siinä vaiheessa aivan pihalla. Välillä herätessäni tähän todellisuuteen olin naimassa häntä. Nain häntä kunnes ajattelin homman olevan selvä, ajantajuni oli kadonnut ja vehkeissäni ei ollut tuntoa. Hän huomasi etten ollut saanut. Kävimme suihkussa, ja hän lupasi seuraavan kerran olevan parempi, en kertonut ettei vika ollut hänessä vaan sisääni ahtamassa kamassa ja viinassa, joskus ne vievät tunnon. Menimme diskoon, jossa runotyttöni tanssi jätkien piirittämänä, hän huokui sitä seksinjälkeistä hehkua joka veti miehiä puoleensa. Joku on saanut häneltä, ehkä minäkin... Minä istuin ja vedin viinaa sisälleni, hän, tai seksikään sen puoleen, ei enää kiinnostanut minua. Diskon sulkemisaikaan runotyttöni palasi luokseni ja menimme hänen hyttiinsä jossa oli toinen tyttö nukkumassa. Kävin runotytön viereen nukkumaan.

Aamulla heräsin helvetilliseen päänsärkyyn ja pahanoloon, nousin ylös ja kävin oksentamassa, istuskelin alasti sängynlaidalla ja join lattialta löytämääni liköörinlitkua. Ja mietin olinko sittenkin uudelleen nainut runotytön kanssa, muistin käyneeni vaatteet päällä nukkumaan. Tytöt nukkuivat ja runotyttöni kuorsasi kovaäänisesti. Puin hiljaa päälleni, otin likööripullon mukaani ja häivyin ennen kuin jompikumpi heräisi. Vähän aikaa harhailtuani löysin Caedon hytin, potkin ovea kunnes hän tuli avaamaan. "Onks pakko metelöidä tolla lailla tähän aikaan aamusta?" Hän sanoi avatessaan oven, lyyhistyin sänkyyni, join liköörin loppuun ja jatkoin uniani.

Ei kommentteja: