sunnuntaina, heinäkuuta 2

Tiistaitiima vaatekaapissa

Löysin itseni sohvalta, päälläni makasi koira nimeltään Traba, kissa jota kaikki kutsuivat katiksi ja tienviitta. Noustessani varovasti istumaan hyppäsivät tienviittaa lukuunottamatta muut minua patjana käyttäneet pois päältäni. Katsoin rannettani. Katsoin toisen kerran. Vasta kolmannella kerralla viesti meni perille aivoihini; kello oli kadonnut. Nyt en tiennyt mikä kohta vuorokaudesta oli menossa, mikä ei ollut kovinkaan suuri menetys, kellossani oli vain 12 tunnin näyttö ja elintavoillani en koskaan ollut kärryllä oliko aamu-, vaiko iltapäivä. Nousin tienviitta kainalossani ylös ja avasin television, josta tulvi ilmoille tuikitarpeellista tietoa reumatismin eri hoitomuodoista. Tiistaitiima? Mihin maanantai katosi? Mieleni askarrellessa sen muistiblokin kimpussa jonka takaa tieto tuosta kadonneesta päivästä löytyisi, avasin vaatekomeron oven, astuin sinne ja kaivoin takkini taskusta tupakat ja sytytin yhden rutiininomaisesti. "Viittiksä nousta mun päältäni?" Kuului altani. Peräännyin askeleen ja katsoin kuinka epämääräisestä vaatemytystä materialisoitui ihminen. "MItä sä siellä teet?" Kysyin uteliaana, olin jo tottunut tämän Adamsin kartanon omalaatuisuuksiiin, kuten siihen, että talossa on neljä vessanpönttöä, mutta vain yhden alla on lattiassa reikä, mikä välillä aiheuttaa pieniä hajuhaittoja. "No kato ku mä olin kävelemäs tänne ku mä näin kyttäauton!" Timidus sanoi. "Niin?" Sanoin kysyvästi ja tarjosin tupakan. "Kiitti, kato ku mulla on haku päällä ja mä kelasin et ne ettii mua ni mä juoksin tänne Via Dolorosalle ja piilouduin tänne. Sit mä kai nukahdin." Pudistelin päätäni, jos oli minulla ongelmia muistaa maanantaita, niin oli ongelmia hänelläkin. "Mitä helvettiä sulla on kainalossas?" Vilkaisin kainalossani olevaa tienviittaa, siinä seisoi jotta Via Dolorosa. "Ku se näytti niin yksinäiseltä seistessään tuolla tienkulmassa." "Aha." Timidus sanoi kummastuneena. "Lähetsä meijän kanssa reissuun? Noi oli menossa johonkin festareille." Hän kysyi. "Mikäs siinä, ei mulla muutakaan tekemistä ole."

Ei kommentteja: