lauantaina, marraskuuta 11

Transvestiitti ja kidutuskellari

Caedo oli luvannut tulla hakemaan minut lentokentältä, mutta seistyäni kolmatta tuntia lentokentän katoksen alla tajusin ettei hänen tapansa myöhästyä vähintäin muutamalla tunnilla ole muuttunut mihinkään. Hyppäsin taksiin ja näytin kuskille lappua johon olin kirjoittanut Caedon osoitteen. Taksi pudisteli päätään ja katsoi minua inhon ilme kasvoillaan, mutta lähti ajamaan. Hetken päästä olimme keskellä totaalista kaaosta, autot matelivat, ihmisiä hyppi keskellä katua pujotellen lähes paikallaan seisovien autojen välissä ja taksikuski höpisi jotain espanjaksi, mutten ymmärtänyt mitään muuta kuin "Fiesta, fiesta", ja hetken luulin hänen kiroilevan kunnes huomasin hänen aina välillä tekevän ristinmerkkiä. Panin merkille hänen käyttävän katolisen maan keskellä kreikkalaiskatolista ristinmerkkiä. Minun oli pakko keskittyä hänen tekemisiinsä, sillä moinen ihmismassa ahdisti ja minun oli matkan varrella napattava rauhoittavia.

Päästyämme pois ruuhkasta kuski kaahasi kapeilla kujilla väistelleen ihmisiä vain muutaman sentin etäisyydeltä. Hänen pysähtyessään huomasin olevani luhistumaisillaan olevan näköisen talon - jota oli viimeeksi peruskorjattu joskus Francon aikaan, jos silloinkaan - edessä. Maksoin taksin joka lähti samantien pois antamatta vaihtorahoja. Kadulla pyöri tutunoloista porukkaa. Menin sisälle kerrostaloon, siellä ei ollut mitään taulua siitä kuka asui ja missä. Kiersin koko talon mutten löytänyt ovea johon olisin uskaltanut koputtaa. Palasin alas ja kävin istumaan portaille katselemaan maisemia ja ihmisiä. Porukka näytti suurimmaksi osaksi koostuvan vähemmän trendikkäistä homoista ja narkkareista, kadut olivat likaisempia kuin mitä olin koskaan nähnyt, mutta siellä täällä näkyi värikkäitä kukkapensaita jotka vain korostivat muun näkymän ankeutta.

Hetken päästä iso nainen istui viereeni ja kauppasi itseään minulle. Vastasin etten halua seksiä, ja hän kohautti olkapäitään ja pummasi minulta tupakan. "Do you know Caedo, tall guy with long blond hair?" Kysyin. "Yes. He at fiesta in Almudena y'a know, he be back few hours y'a know." Hän vastasi. Hienoa, Caedo oli unohtanut tulopäiväni ja nyt minun oli lorvittava sekopäiden joukossa häntä odotellen, eipä tosin ole ensimmäinen kerta.

Siinä tupakoidessani ja jutellessani naisen kanssa äkkiä huomasin että hänellä oli aataminomena ja isot ahavoituneet kämmenet, tiitti? Tiitti, jonka jumalattoman isot tissit pursuivat ulos avokaulaisesta mekosta? Olin aiemminkin nähnyt useita transvestiittejä ja pari sellaistakin jotka olivat hankkineet itselleen silikonirinnat. Mutten koskaan, huolimatta siitä että tiitit yleensä ylikorostavat "naiseuttaan", ollut nähnyt sellaista joka olisi hankkinut itselleen noin jumalattoman suuret rinnat. Onkohan hän vaihtanut tai vaihtamassa sukupuoltaan? "Are you transsexual or transvestite?" Kysyin. Hän kääntyi puoleeni ja hetken ajan näin raivon välähtävän hänen ruskeissa silmissään. Hän vain tuijotti minua, pudisti sitten päätään. "That was rude y'a know, ya not ask that again anymore okei?" Hän sanoi. "Okei, I'm sorry 'bout that, are you from here." Kysyin häneltä. "No, Brazilia, I came to Portugál and here after that. Are you that friend from Finland Caedo waits?" Kerroin hänelle olevani Caedon lapsuudenkaveri ja että olin opiskellut papiksi, sillä olin kuullut että katoliset kunnioittavan pappeja, langenneitakin pappeja, halusin tehdä vaikutuksen häneen sillä hänestä valui päälleni pelottavan väkivaltaisia viboja.

Vaikka minua ahdisti en uskaltanut ottaa lääkkeitä, sillä en tuntenut ympärillä pyörivää porukkaa, en tiennyt kuka oli varas ja ketä piti varoa. Oli parempi olla näyttämättä että minulla saattoi olla jotain heitä kiinnostavaa. Vieressäni istuva tiitti esitteli itsensä Carmeniksi ja jostain syystä hän alkoi vuolaasti kertoa tarinaansa minulle, ehkä hän halusi osoittaa minulle miksi oli tylyä kysellä oliko hän tiitti vaiko nainen suden nahoissa? Hän oli syntynyt jossain pikkukylässä Brasilian rannikolla ja jo nuorena huomannut halunsa pukeutua ja olla nainen, kun hänet oli kotikylässään useaan kertaan hakattu sairaalakuntoon - viimeisellä kerralla hän oli lähes kuollut - oli hän muuttanut Rioon ja asunut siellä muutaman vuoden, kunnes heitä alettiin sielläkin vaania ja hakata. Silloin hän oli viimeisillä rahoillaan matkustanut Portugaliin. Kuulemma eurooppalaiset inhosivat heitä yhtä paljon kuin Brasilialaisetkin, mutta jättivät heidät rauhaan. "Like here Chueca, no polícia come for us. This is a Céu for us" Hän sanoi levittäen kätensä kuin syleilläkseen tätä rähjäistä katua ja sen asukkaita. Samassa Caedo ilmestyi paikalle.

"Moi Miles, olet siis jo tavannut Carmenin, varo sitä, se on varas ja sillä on aina veitsi mukana." Caedo sanoi minulle suomeksi ja jatkoi englanniksi: "Carmen you've been entertaining my quest, ha? How much you stole from him?" "Nothing, he tell me he mi Amore Caedo's friend, no Caedo's friend happen nothing with me, y'a know that." Carmen vastasi hänelle. Caedo kääntyi puoleeni. "Mulla meni monta kuukautta et ne oppi luottaan muhun, ku mä en oo homo, mut nyt ne jättää mut rauhaan. Tuu, mennään ineen." Hän sanoi, nousin ylös, otin laukkuni ja seurasin Caedoa sisälle.

Menimme portaita alas ja Caedo avasi peltisen oven. "Mi casa es su casa." Hän sanoi ohjaten minut sisään isoon huoneeseen, joka ilmeisesti oli joskus ollut hiili-, tai puukellari. Sisällä oli joitain sohvatuoleja, pöytä ja pari riippumattoa oli ripustettu roikkumaan katosta. Paikka oli kuin Dario Argenton elokuvista, tiilet olivat homeen peitossa, katosta roikkui ketjunpätkiä, ja ikkunana toimi ainoastaan seinän yläreunassa oleva pieni lasitettu aukko. "Älä huoli ei täällä enää kovin paljon näy rottia, mut varmuuden vuoks mä nukun riippumatossa, sain idean yhestä meritaisteluista kertovasta kirjasta. Ohan tää kamala mesta mut mä en maksa tästä mitään, mulla on diili tän omistajan kans, mä joskus korjailen jotain pientä, mä oon jonkinlainen talonmies." Hän sanoi. "Otatsä kahvia?" Sanoin ottavani ja heitin laukkuni pöydälle. "Kuinka sä oikein päädyit tänne?" Kysyin häneltä. "Emmä tiiä ensiks mä olin muutaman kuukauden Damissa ja sit mä vaan hyppäsin junaan ja menin Cannesin, mä muuten dokasin siellä James Caanin kanssa, kautta Portugaliin ja olin jonkun aikaa yhen raflan sisäänheittäjänä Lissabonissa ja sit mä tulin yhen homon kanssa tänne ku se maksoi matkat. Siitä ku me tultiin tänne on kulunu jo puolvuotta ja mä oon yhen homomestan portsari."

Joimme viskillä terästämääni kahvia, Caedo poltteli vesipiippua, ja minä kerroin hänelle mitä Hilarikselle ja minulle oli tapahtunut ja hän kertoili uskomattomia tarinoita matkoistaan pitkin poikin Eurooppaa. Joku muu olisi uskonut kaiken, mutta minä tunsin hänet, ei hän varsinaisesti valehdellut, hän halusi vain viihdyttää ihmisiä, siksi hän tulikin toimeen kaikkien kanssa. Jossain vaiheessa säpsähdin hereille sohvatuolista, nousin jäsenet puutuneina ylös ja kömmin vaivalloisesti riippumattoon ja nukahdin uudelleen.

Ei kommentteja: